TT Domácí kolejiště Petra Livory

Námět kolejiště

Námětem je hlavní dvojkolejná elektrifikována trať a jednokolejná trať, která je vedena v motorové trakci. Hlavní trať tvoří dvě skryté odstavné smyčky a hlavní stanice. Z hlavní stanice kromě hlavní trati, vychází i jednokolejná trať, na které se nachází mezilehlá stanice a trať končí skrytou smyčkou. Součástí hlavní stanice je i menší depo. Trať je vedena v kopcovité krajině na náspech, v zářezech, mostech a tunelech.

Popis kolejiště

Kolejiště se nachází v samostatné místnosti a má tvar „U“ o rozměrech 2,6 x 1,0m spojovacím dílem o rozměru 0,5 x 0,6m a protějším ramenem 2,2 x 1,0m. Základ tvoří dva kazetové rámy nařezané a poskládané z lamina. Na rámech je pomocí závitových tyčí M6, dubové překližky o síle 8 mm a latěk vystavěny rampy pro vedení tratí. Skryté smyčky se nachází přímo na základním rámu a jsou koncipovány do jednoho místa. Vjezdové zhlaví do smyček je koncipováno tak, že oba koce hlavní trati i jednokolejná trať mohou využít obou smyček. Složení smyček u vnější jsou 4 odstavné koleje pro hlavní trať a jedna průjezdná. Za touto částí se nachází další 3 odstavné kolej a 3 šturci pro využití jednokolejné tratě a jedné průjezdné koleje. Vnitřní smyčka má 5 odstavných kolejí pro druhou stranu hlavní trati.  Obě části hlavní tratě vychází ze skryté části stejným směrem a dělí se na část, která do hlavní stanice přijede z leva od budovy. Trať ve viditelné části mírně stoupa a po zajetí do tunelu po jednom závitu na spirále zajede do hlavní stanice. Druhá část stoupá po spirále společně s jednokolejnou tratí. Hlavní trať se ve druhém patře spirály oddělí od jednokolejné a pokračuje do stanice zprava od budovy. Jednokolejná trať pokračující po spirále a na stoupá další dvě patra, vjede do viditelné částí kde po mostě překoná údolí a zajede do tunelu. Po výjezdu z tunelu obloukem objede po vrstevnici kopec a vjede do mezilehlé stanice. Druhá strana mezilehlé stanice pokračuje směrem k hlavní stanici. V tomto úseku se nachází odbočka na místní vlečku závodu.


Viditelná část kolejiště
Skrytá část – smyčky

Skrytá část – jednotlivá patra


Ovládání kolejiště

Kolejiště je plně digitální a je řízeno pomocí počítače a programu Railroad & Co. TrainController Gold a centrály Z21. Spojení počítače a centrály je řešeno pomocí WIFI. Veškeré dekodéry příslušenství i zpětné hlášení je vlastní výroby.


Fotky ze stavby

Stavba smyček:

Společné zhlaví pro smyčky:

Jedna ze spirál, kde stoupá společně jedna kolej dvojkolejky a jednokolejné tratě a před spirálou druhá kolej dvojkolejky:

Pokračování ve stavbě viditelné části dvojkolejky a části jednokolejné trati:

Detail na zhlaví hlavní stanice, a je zde i vidět, jak je provedené trolejové vedení ve skryté části kolejiště. Vrchní vedení ve skryté části je vystrojeno v místech, kde není možné plné zvednutí pantografu a mohlo by dojít k jeho ulomení. Po různých pokusech s provedením vrchního vedení se mi osvědčila flexi kolejnice, která klade nejmenší odpor a je šetrná k smykadlu pantografu.

Stavba hlavní stanice:

Stavba stanice na jednokolejné trati:

Stavba depa:

Rotunda: