Díl 2. – Stavba skrytého nádraží „A“

Umístění a konstrukce nosné části skrytého nádraží

Skryté nádraží je usazeno pod hlavním rámem 250 mm pod horní hranou kovového rámu. Nádraží je situováno tak, aby byl využit slepý prostor ve skosení stropu. Z hlediska provozu bych viděl praktickou výhodu hlavně v tom, že skryté nádraží zespodu nestíní vyšším patrům, resp. je umístěno mimo hlavní rám a v místě budoucího hlavního nádraží a ostatního vedení trati nad kovovým rámem je umožněn dobrý přístup ke skrytým komponentům jako jsou přestavníky, napájení kolejí atd. Pochopitelně v těchto stísněných prostorách ve skosení není ideální přístup ke kolejím, ale i nad krajní kolejí je dostatečný prostor pro uchopení modelů. Zvažuji skosenou stěnu osadit zrcadlem pro lepší viditelnost, ale to časem jak bude vše potřeba. Nosnou část skrytého nádraží tvoří dřevotřísková deska tloušťky 8 mm přišroubována k rámu ze smrkových hranolů. Toto celé je zavěšeno na závitových tyčí, které pomocí příčníků tvoří konzoly nesoucí celé nádraží. Uchycení konzol jsem zvolil pouze 260 mm do hloubky pod kovový rám. Čím hlouběji, tím větší nosnost, ale z důvodu přístupu ke kolejím ve skrytém nádrží jsem musel volit nějaký rozumný kompromis. S lokomotivními vlaky tvořenými dvaceti lokomotivami na pojezdu Pleticha moc neuvažuji, tak nosnost by měla být dostatečná. Nejvzdálenější část desky nechci nijak kotvit, protože jediná možnost je buď pomocí sloupků k podlaze nebo pomocí zavěsných lan ke stropu, ale obávám se budoucího pracování dřevěného stropu a to by mohlo veškerou niveletu pěkně rozhodit. Proto je celé kolejiště stavěno jako samonosné s uchycením pouze ocelovými stojkami s možným jednotlivým výškovým nastavení.

Kolejivo a montáž

Z poměrně velkého podélného prostoru jsem skryté nádraží navrhoval pro dvě samostatné soupravy odstavené za sebou na jedné koleji. Celková délka kolejí tvoří zhruba 7,5 m, ale po rozdělení na dvě části a oddělení izolovaného úseku mi zbývá délka cca 2,5 m což už není mnoho. Počet kolejí jsem zvolil max. 9 s tím, že jedna je objízdná. Kapacita tohoto skrytého nádraží je tedy 2x 8 souprav plus jedna na vjezdu do nádraží. S použitím kolejiva jsem poměrně dlouho váhal. Ve viditelných částech to je jasná volba na kolejivo Tillig Elite. Toto kolejivo jsme použili v klubu a při skládání obloukového zhlaví jsem měl možnost vyzkoušet, co vše skládací flexi výhybky dokážou a mohu jen doporučit. Navíc cena je velmi přijatelná. Ve skrytých částech jsem dlouho řešil výhybky. Pro jednoduchost zapojení a faktu, že skryté nádraží je jednosměrné jsem chtěl nějaké pevné výhybky s možností řezání jazyků při jízdě, aniž by to negativně ovlivnilo jízdu i velmi lehkých vozů. Tedy odjezdové zhlaví bez přestavníků. U starého kolejiště jsem měl výhybky ROCO, ale časem přestaly být spolehlivé při přehazování. Výhybky s dobrými jízdními vlastnosti a vysokou spolehlivostí jsou PECO, ale pružinky jsou dost tvrdé na samovolné přehazování a po demontáži pružinky ztrácí spolehlivost smysl. Po překonání odporu ze zkušenosti k Piku jsem jednu výhybku zakoupil a odzkoušel. Nakonec se mi to jevilo jako rozumná varianta a tak veškerá zhlaví ve krytých stanicích sestavím z výhybek Piko. Nepoužívám obloukové ani trojcestné, ale jen 55220 nebo 55221 tedy výhybky přímé s malým úhlem odbočení. Jistota je jistota. Rozdílnou výšku kolejiva mezi Tilligem a Pikem řeším přechodovými spojkami ROCO. Při skládání kolejí v nádraží je nutné dávat bacha na dilataci. Jelikož je zima a na půdě nemám topení, tak se teplota pohybuje okolo 20°C. V létě to je bohužel zhruba o 10°C více. Co to udělá s kolejivem si asi většina lidí dokáže představit, takže u každého napojení kolejového prutu nechávám mezeru aspoň 3 mm. Doufám, že to bude stačit. Koleje k desce s polepeným korkem připevňuji hřebíčky. Ve viditelných částech to bude pomocí pražců, které poté přijdou vyndat, ale k tomu se dostanu až budu ve viditelných částech. Abych aspoň pro oko zajistil rovnost kolejí, tak používám ocelový pásek délky 2,5 m, podle kterého koleje rovnám a hned připevňuji. Protože kolejiště stavím hlavně v noci, kdy oba mrňousové spí, NESMÍM dělat kravál, tak všechny otvory pro hřebíčky předvrtávám a pak pouze pomocí kleštiček zamačkávám hřebíčky. Kdo to takhle dělá, tak asi nemusím připomínat že to je poměrně pakárna, ale nedělá to rachot a hlavně to nerozhodí geometrii způsobenou občasným netrefením kladívka :o)

Kolejivo je už položeno v celé stanici. Zároveň jsem už připájel napájení ke kolejím a je upevněn i smyčkový modul. Teď už jen čekat, až dodělám druhé nádraží, nějakou tu trať a můžu začít jezdit :o)

Elektroinstalace

K elektroinstalaci nemám moc co říct, protože jsem z ní malinko mimo. Každopádně moje představa je taková, že vlaky budou jezdit samy dle digitálu a výhybky budu mít analogově. Chci mít na hlavní trati provoz pár vlaků, který budou víceméně jen kroužit a já si můžu buď hrát na posunu nebo řídit nějakej vlak na jednokolejce. Proto jsem i rozřezal hlavní dvoukolejku na jednotlivé úseky a vše pak zapojím jako autoblok, ale v modelu autoblok nebude. Prostě aby to jezdilo samo a já se o dvoukolejku nemusel vůbec starat. Na elektro jsem opravdu totální tupec, tak jediný, co jsem schopnej ovlivnit je nějaká pečlivost a úhlednost. Proto jsem nechal nakoupit kabely 0,5 v různých barvách, aby to aspoň vypadalo hezky a vše bylo nějak barevně rozlišeno. Ovládací pulty budu mít čtyři. Dvě hlavní skrytá nádraží samostatně, hlavní stanici a jeden na jednokolejku obsahující dvě stanice a jedno koncové skryté nádraží. Mám dva kluky, tak aby jsme se moc neprali :o)). U výhybek jsem dlouho nevěděl, jaký použít mechanismus na přehazování. Na starém kolejišti jsem měl relátka, ale ty se už moc sehnat nedají a chtěl jsem něco o krok dále. Jako spolehlivý přestavníky mi nabízeli hoffmann, ale nakonec jsem zvolil levnější variantu a to Conrad. Podařilo se nám je sehnat z Německa kolem 130 kč/ks a to je přeci jen rozdíl. Bohužel počítám s tím, že budu muset mít něco navíc, ale zatím to vše funguje bez problémů. Výhybkové přestavníky napájím starým trafem FZ1 střídavým 16V a zároveň využívám u výhybek koncové vypínané na signalizaci skutečného postavení výhybky. U Pikáckých výhybek se naštěstí nemusí napájet srdcovka. Na pultu dále chci signalizaci obsazených kolejí jak v nádraží, tak i na trati a zároveň přepínače umožňující automatické zastavení ve skrytém nádraží a nebo jen prostý průjezd. Druhé skryté nádraží ještě není úplně zapojeno, ale bude to totožné.


Další články: